کد خبر: 249858
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷

دیسک و صفحه بخشی از سیستم کلاچ خودرو بوده که نقش مهمی در انتقال نیروی موتور به جعبه دنده دارند. این قطعات به سادگی قابل دسترسی نبوده و برای بررسی آنها لازم است گیربکس باز شود. از این رو، آشنایی با نکاتی که باعث افزایش طول عمر دیسک و صفحه می شوند، امکان استفاده از آنها را تا حداکثر زمان ممکن به شما می دهد. همچنین با رعایت نکات لازم، نیاز کمتری به تعمیر یا تعویض قطعات سیستم کلاچ داشته و در هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد. با مقاله یدک پارت همراه باشید تا با روش های افزایش طول عمر دیسک و صفحه آشنا شوید.

اهمیت عملکرد دیسک و صفحه


کلاچ یکی از مهمترین اجزای خودرو است که حرکت چرخشی یک شفت را به دیگری انتقال می دهد. به بیانی دیگر، کلاچ به عنوان یک واسطه بین موتور و جعبه دنده قرار می گیرد؛ عملکرد این قطعه به گونه ای است که ابتدا نیروی تولید شده توسط موتور را به جعبه دنده رسانده و سپس با کمک دیگر قطعات، این نیرو را به چرخ ها انتقال دهد. این انتقال نیرو با تغییر دنده اتفاق افتاده و موجب حرکت و جابجایی خودرو خواهد شد. دیسک و صفحه وظیفه مدیریت فرایند انتقال نیرو از موتور به چرخ ها دارد. بنابراین اگر این قطعات نتوانند عملکردی سریع و دقیق داشته باشند، دیگر اجزای وابسته به آنها نیز آسیب دیده و خسارات مالی شدیدی به وجود خواهد آمد. بنابراین لازم است علاوه بر خرید محصول باکیفیت، با رعایت برخی موارد موجب افزایش طول عمر دیسک و صفحه شوید.

افزایش طول عمر دیسک و صفحه


راه های افزایش طول عمر دیسک و صفحه


دیسک و صفحه برندهای مختلف، با توجه به مواد اولیه و نوع خودرو از طول عمر مشخصی برخوردارند. میزان کارکرد تعیین شده توسط برند، در اثر عدم رعایت برخی نکات کاهش یافته و زمان زودتری نیاز به تعویض یا تعمیر این قطعات خواهید داشت. از این رو با رعایت نکات زیر، می توانید تا حداکثر زمان تعیین شده از دیسک و صفحه استفاده نمایید:


  • عدم استفاده بی دلیل از کلاچ: برخی افراد حتی پس از تعویض دنده، پدال کلاچ را رها نکرده یا از نیم کلاچ استفاده می کنند. این در حالی است که با فشردن پدال، تمام اجزای مربوط به آن درگیر شده و دیسک و صفحه دچار استهلاک زیادی می شوند. بنابراین توصیه می کنیم بعد از تعویض دنده، کلاچ را به طور کامل رها کنید.
  • پرهیز از حمل بار سنگین: در صورتی که وزن خودرو بیش از اندازه باشد، دیسک و صفحه فشار بیشتری را تحمل کرده و زودتر از موعد دچار استهلاک می شوند. برای جلوگیری از آسیب دیدن این قطعات، از حمل بار سنگین با خودرو پرهیز کرده و در صورت بروز این اتفاق، با دنده مناسب و سرعت کم رانندگی نمایید. همچنین لازم است میزان بار را به صورت مساوی در خودرو تقسیم نمایید.
  • تعویض دنده به موقع: برای تعویض دنده، در دور موتور مناسب اقدام نمایید. در این صورت، اجزای کلاچ به آرامی درگیر شده و فشار کمتری به آنها وارد می شود. همچنین لازم است در جاده های شیب دار یا شرایط سخت، از دنده سنگین استفاده نمایید.
  • عدم توقف در سربالایی به کمک کلاچ: اکثر رانندگان هنگام توقف در سربالایی، از نیم کلاچ استفاده می کنند. با این کار، عمر دیسک و صفحه به شدت کاهش یافته و زمان زودتری نیاز به تعویض خواهند داشت. برای توقف در سربالایی و جلوگیری از عقب رفتن خودرو، از ترمز دستی استفاده نمایید.
  • رعایت نکات هنگام بکسل کردن خودرو: با وجود اینکه بکسل کردن خودرو موجب فرسایش شدید دیسک و صفحه می شود، گاهی مجبور به انجام این کار خواهید شد. در این صورت باید با سرعت پایین رانندگی کرده و از راننده جلویی بخواهید از ترمزگیری ناگهانی پرهیز نماید.
  • درست جا زدن دنده: برخی افراد هنگام تعویض دنده، کلاچ را به سرعت رها می کنند؛ این کار باعث خوب جا نرفتن دنده و کاهش طول عمر دیسک و صفحه خواهد شد.
  • پرهیز از رانندگی در جاده های ناهموار: عبور از جاده های ناهموار، باعث آسیب دیدن دیسک و صفحه شده و عمر این قطعات را به شدت کاهش می دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، هنگام رانندگی در مسیرهای ناهموار با سرعت پایین رانندگی کرده و تا حد امکان از کلاچ کمتر استفاده نمایید.
  • خرید دیسک و صفحه باکیفیت: دیسک و صفحه برندهای معتبر، از مواد اولیه بادوام و مرغوبی ساخته شده و طراحی بهتری نسبت به قطعات عادی دارند؛ این قطعات در برابر ساییدگی، اصطکاک و حرارت مقاوم بوده و از طول عمر بیشتری برخوردارند. بنابراین هنگام خرید از یدک پارت، ابتدا کیفیت و سپس قیمت دیسک و صفحه پراید و یا هر خودرو دیگری را مدنظر قرار دهید.
  • سرویس مداوم: دیسک و صفحه باکیفیت و مرغوب در صورت عدم بررسی و مراقبت، به سرعت دچار سایش و خرابی خواهند شد. بنابراین با سرویس و نگهداری دیسک و صفحه، می توانید تا حداکثر زمان ممکن از این قطعات استفاده نمایید. نگهداری دیسک و صفحه شامل موارد زیر است:
    بررسی مداوم دیسک و صفحه از لحاظ میزان ساییدگی و آسیب دیدگی
    تعویض مداوم روغن واسکازین
    تعویض مداوم روغن موتور

راه های افزایش عمر دیسک و صفحه

شرایط آب و هوایی چه تاثیری در کارکرد و طول عمر دیسک و صفحه دارد؟


رانندگی در گرد و غبار، هوای بسیار سرد یا گرم، باعث استهلاک دیسک و صفحه شده و طول عمر این قطعات را کاهش می دهد. در هوای گرم، مواد به کار رفته در دیسک و صفحه نرم شده و داغ شدن این قطعات، میزان ساییدگی آنها را افزایش می دهد. هوای بسیار سرد نیز باعث سفت شدن مواد دیسک و صفحه شده و گیر کردن خودرو را به همراه خواهد داشت.
با توجه به اینکه گرد و غبار وارد دیسک و صفحه شده و میزان اصطکاک را افزایش می دهد، هنگام رانندگی در این هوا لازم است با سرعت پایین رانندگی کنید و تعداد دفعات استفاده از کلاچ را کاهش دهید. در هوای گرم نیز کلاچ گیری را کاهش داده و با توقف های کوتاه، امکان خنک شدن دیسک و صفحه را فراهم نمایید. برای رانندگی در هوای سرد لازم است قبل از شروع حرکت، چند بار کلاچ را فشار دهید تا به خوبی روان شود. با انجام این کارها می توانید تعمیر یا تعویض دیسک و صفحه را به تعویق بیندازید.


تاثیر سوخت و روغن در میزان کارکرد دیسک و صفحه


سوخت: استفاده از سوخت های کیفیت پایین، ساییدگی دیسک و صفحه را افزایش داده و طول عمر آنها را کاهش می دهد. این سوخت ها با تشکیل رسوب در موتور و اجزای انتقال قدرت، فشار بیشتری روی دیسک و صفحه ایجاد کرده و کارکرد موتور را کاهش می دهند. این در حالی است که سوخت های باکیفیت، از موادی تشکیل شده اند که از ایجاد رسوب جلوگیری می نمایند.

روغن: روغن های بی کیفیت به دلیل کمبود مواد افزودنی، ساییدگی بین دیسک و صفحه کلاچ را افزایش می دهند؛ این مواد افزودنی، از ایجاد اصطکاک بین اجزای موتور و سیستم انتقال قدرت جلوگیری کرده و طول عمر دیسک و صفحه را افزایش می دهند. بنابراین بهتر است از روغن های باکیفیت و معتبر برای خودروی خود استفاده نمایید.

کارکرد دیسک و صفحه

تاثیر ترافیک در میزان کارکرد دیسک و صفحه


رانندگی در ترافیک سنگین، به کلاچ گیری های مداوم نیازمند است. فشردن مداوم پدال موجب ساییدگی و خرابی زودهنگام دیسک و صفحه خواهد شد. از این رو توصیه می کنیم با رعایت موارد زیر، میزان استهلاک دیسک و صفحه در ترافیک را کاهش دهید:


  • تا حد امکان در ترافیک سنگین رانندگی نکنید؛ در صورت بروز این اتفاق، فاصله مناسبی با خودروی جلویی ایجاد کرده تا نیاز کمتری به کلاچ گیری داشته باشید.

  • در ترافیک با شتاب و سرعت بالا رانندگی نکنید؛ سرعت زیاد باعث افزایش اصطکاک بین دیسک و صفحه کلاچ شده و خرابی زودهنگام آنها را به همراه خواهد داشت.

  • بررسی دیسک و صفحه کلاچ را به طور منظم انجام دهید؛ با این کار، در صورت بروز هرگونه ساییدگی یا اشکال، می توانید به سرعت آن را برطرف نمایید و از خرابی دیگر قطعات، جلوگیری کنید.

طول عمر دیسک و صفحه


خرید دیسک و صفحه مقاوم و باکیفیت از یدک پارت


مجموعه یدک پارت یکی از بزرگترین فروشگاه های لوازم یدکی، جانبی و مصرفی خودرو است. این مجموعه برای تامین محصولات خود، برندهای معتبر ایرانی و خارجی را انتخاب می نماید. همچنین تمامی محصولات یدک پارت، دارای گارانتی، ضمانت کیفیت و خدمات پس از فروش می باشند. ارائه قیمت مناسب در فروش جزئی و کلی باعث شده تا یدک پارت، انتخاب اول مشتریان لوازم خودرو باشد. شما می توانید دیسک و صفحه ال 90، پژو، پراید و دیگر خودروها را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از یدک پارت تهیه نمایید.

سوالات متداول


علائم خرابی دیسک و صفحه چیست؟


سفت شدن پدال کلاچ، لرزش خودرو در زمان حرکت، ایجاد صدای سوت یا تق تق از زیر خودرو، ایراد در تعویض دنده


چه زمانی دیسک و صفحه را تعویض کنیم؟


زمان تعویض این قطعات به نوع رانندگی، شرایط آب و هوایی و کیفیت قطعات بستگی داشته اما معمولا عمر مفید آنها بین 60 تا 80 هزار کیلومتر خواهد بود.


علائم ساییدگی دیسک و صفحه در اثر حمل بار اضافی چیست؟


لرزیدن خودرو هنگام تعویض دنده، سخت شدن پدال کلاچ، نشتی روغن از کلاچ، صدای تق تق در زمان تعویض دنده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =